CUKIER – CZYM GO ZASTĄPIĆ? 8 ZDROWYCH ZAMIENNIKÓW CUKRU!

Niestety nasza codzienna dieta zawiera bardzo duże ilości cukru. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, iż nadużywanie cukru wpływa negatywnie na nasze zdrowie, prowadzi do nadwagi i otyłości oraz podnosi ryzyko wystąpienia wielu chorób. Na szczęście nie każdy rodzaj cukru jest zły i możemy zastosować odpowiednie zamienniki, które są zdecydowanie zdrowsze!

CZYM JEST CUKIER?

Cukry to węglowodany, które zapewniają nam energię niezbędną do właściwego funkcjonowania organizmu.

Węglowodany dzielimy na:

Proste, czyli monosacharydy – jednocukry ( np. glukoza i fruktoza) i disacharydy – dwucukry ( np. sacharoza)

Sacharoza jest najpopularniejszym cukrem spożywczym. To właśnie dwucukry znajdują się we wszystkich dostępnych słodyczach i to one są dla naszego organizmu najniebezpieczniejsze.

Złożone, czyli polisacharydy – wielocukry (np. glikogen i skrobia)

Cukry różnią si od siebie składem chemicznym, budową oraz sposobem oddziaływania przyjmowania go na nasz organizm. Zdrowa i zbilansowana dieta powinna przede wszystkim opierać się na cukrach złożonych. Odpowiednio zbilansowane węglowodany w naszej diecie zapewnią energię na cały dzień oraz właściwe funkcjonowanie organizmu.

W JAKICH PRODUKTACH ZNAJDZIEMY CUKIER?

Cukier występuje praktycznie wszędzie. Znajdziemy go w większości produktach spożywczych jak i owocach.

Aby kontrolować cukier należy dokładnie czytać etykiety!

Słodycze, także te mleczne często zawierają w sobie syrop glukozowo-fruktozowy, który jest znacznie tańszy od pełnowartościowego cukru. Niestety ten chemiczny słodzik jest bardzo toksycznym tłuszczem, który akumuluje się  wokół narządów w postaci tkanki lipidowej. Nadmiar tkanki tłuszczowej prowadzi do nadwagi i otyłości, oraz wielu chorób.

Praktycznie wszystko nawet trochę słodkie zawiera w sobie cukry proste, które nie tylko dodają energii, ale przede wszystkim odkładają się jako tkanka tłuszczowa. Cukry należy mocno ograniczyć w diecie i wyeliminować go zwłaszcza z wieczornego menu.

SKUTKI NADMIERNEGO SPOŻYWANIA CUKRU

Przyrost ciała i zwiększony głód

Zły nastrój i rozdrażnienie

Zmęczenie

Uzależnienie od cukru

Wysokie ciśnienie krwi

Zmarszczki i trądzik

Problemy ze snem

Ból stawów

Mgła mózgowa

Problemy z trawieniem

Ubytki w uzębieniu

Cukrzyca

I wiele innych chorób

ZDROWE ZAMIENNIKI CUKRU

STEWIA

Stewia to roślina, która pochodzi z Ameryki Południowej. Jest znacznie słodsza od cukru, jednak nie posiada tak dużo kalorii.

SYROP KLONOWY

Syrop klonowy pozyskiwany jest z pni klonów. Nie zawiera konserwantów, jest zdrowszy niż tradycyjny cukier, zawiera mniej kalorii i może być stosowany u osób na diecie bez cukrowej.

KSYLITOL

Ksylitol pozyskiwany jest z kory brzozy. Zawiera o 40% mniej kalorii od tradycyjnego cukru. Dodatkowo posiada niski indeks glikemiczny.

MIÓD

Miód jest bardzo słodki i posiada podobną kaloryczność do cukru białego. Nie należy go nadużywać. Jednak posiada znacznie lepszy skład, indeks glikemiczny ze względu na odmianę miodu waha się między 57-80. Miód posiada działanie prozdrowotne. Dobroczynne działanie miodu znika w wysokich temperaturach, dlatego nie wolno go podgrzewać powyżej 40 stopni.

ERYTYTOL

Erytytol wygląda jak tradycyjny cukier, jednak jest mniej słodki. Jest znakomitym zamiennikiem dla osób na diecie bez cukrowej i diabetyków. Nie podnosi poziomu glukozy, a jego indeks glikemiczny to O, ponadto nie posiada praktycznie kalorii.

SYROP DAKTYLOWY

Syrop daktylowy jest znacznie słodszy od tradycyjnego cukru. Nie należy go nadużywać!

JAKICH ZAMIENNIKÓW CUKRU UNIKAĆ?

Nie dajcie się zwieść produktom spożywczym, które zawierają w swojej nazwie „fit” czy „eko”. Przeczytajcie dobrze etykiety i skład zanim zakupicie produkt. Uważajcie na cukier brązowy lub trzcinowy, ponieważ są wysokokaloryczne i posiadają jedynie puste kalorie.

Dieta pozbawiona cukry w połączeniu z treningiem daje najlepsze efekty w walce o szczupłą i zdrową sylwetkę!

Może Cię również zainteresować:

7 ZDROWYCH PRZEKĄSEK NA SŁODKO

13 ZDROWYCH ZAMIENNIKÓW W KUCHNI

7 SPOSOBÓW POSKROMIENIA CHĘCI PODJADANIA SŁODYCZY