CZY DA SIĘ ”ODCHUDZIĆ” WIGILIJNE POTRAWY? PEWNIE, ŻE TAK! SAMI SIĘ PRZEKONAJCIE!

Dania wigilijne zwykle mają dużo kalorii. Zastanawialiście się czy można je w jakiś sposób „odchudzić”, tak aby ich kaloryczność była mniejsza? Ja tak! Dlatego postanowiłam odpowiednio zmodyfikować świąteczne przepisy, aby były mniej kaloryczne. Wystarczy, aby zastąpić niektóre kaloryczne składniki tymi, które są mniej tuczące. Najlepiej potrawy przygotować samodzielnie, dzięki czemu będziecie mieli kontrolę and składnikami i będziecie mogli je modyfikować. Poniżej znajdziecie kilka wskazówek, które pomogą Wam przygotować dietetyczną kolację wigilijną.

 

BARSZCZ CZERWONY Z USZKAMI

Barszcz będzie mniej kaloryczny jeśli nie dosłodzisz go cukrem, miodem i nie zabielisz śmietaną. Wystarczy dodać sok jabłkowy, goździki i cynamon, a barszcz nie tyko będzie smakował lepiej, ale również usprawni pracę przewodu pokarmowego. Możesz również dodać czosnek i zioła, dzięki czemu jego wartość kaloryczna będzie wynosiła zaledwie 54 kcl/100 ml.

Uważaj również z ilością dodawanych uszek do barszczu. 4 małe uszka z kapustą i grzybami (ok. 32 g to ok. 72 kcl) zdecydowanie wystarczą na ok. 250 ml barszczu. Unikaj obsmażania uszek, ponieważ będą nasiąknięte tłuszczem. Uszka warto przygotować samemu na bazie mąki pszennej razowej, która jest mniej kaloryczna od mąki tradycyjnej. Mąka razowa dodatkowo poprawia trawienie błonnika.

Uszka możesz zastąpić kawałkami buraczków.

ZUPA GRZYBOWA

Zupa grzybowa ma ponad 300 kcl w 250 ml! A to za sprawą ciężkostrawnych grzybów, kalorycznego makaronu, klusek i tłustej śmietany, które są dodatkami zupy. Jeśli chcecie, aby zupa była mniej tucząca zrezygnujcie z klusek i makaronu. Zupę zabielcie mlekiem 0,5% lub odtłuszczonym jogurtem. Przyprawcie czarnym pieprzem, oraz ziołami, które poprawią trawienie.

KARP

100 g smażonego karpia to aż 185 kcl i 10 g tłuszczu! Za wszystko odpowiedzialna jest panierka, która sprawia, iż ryba chłonie cały tłuszcz. No i łyżka oleju, która ma 15 g ma 130 kcl!

Aby karp był mniej kaloryczny upiecz go w folii (ok. 145 kcl/100g), albo przyrządź go w galarecie (60 kcl, 2g tłuszczu/100 g). Jeśli jednak wolisz smażoną rybę, usmaż ją bez panierki na patelni z powłoką nieprzywierającą, tak aby smażyć ją bez tłuszczu.

ŚLEDZIE

100 g śledzia to 160 kcl i 10 g tłuszczu. W rybie oczywiście znajdziemy zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3. Jednak aktywują one produkcję hormonu głodu – greliny. Nie smaż śledzie i nie zalewaj ich olejem. Przygotuj je podobnie do karpia albo lekko zakwaś sokiem z cytryny z dodatkiem cebuli, odrobiny oliwy i jabłka. Jeśli wolisz śledzie z majonezem to zastąp go sosem jogurtowym.

RYBA PO GRECKU

200 g ryby po grecku ma aż 300 kcl i 24 g tłuszczu. Aby „odchudzić” to danie nie obtaczaj ryby mąką i nie obsmażaj jej na oleju. Wystarczy, że skropisz rybę sokiem z cytryny i posypiesz ją solą i pieprzem i ugorujesz na wywarze z selera i marchwi.

PIEROGI

Pierogi tak samo jak uszka podawaj prosto z wody, nie obsmażaj ich. Dzięki temu, ich kaloryczność spadnie z 220 kcl do 160 kcl. Możesz również upiec je w piekarniki (100 g/170 kcl). Do przygotowania pierogów użyj mąki razowej. Nie posypuj ich podsmażoną cebulką i nie polewaj roztopionym masłem. Pierogi na słodko nie posypuj cukrem czy śmietaną. Możesz je posypać cynamonem.

KAPUSTA Z GROCHEM

Kapusta z grochem to 145 kcl/100 g. Aby zmniejszyć jej kaloryczność nie zagęszczaj jej zasmażką i nie smaż na oleju. Użyj patelni z powłoką nieprzywierającą. Aby podkręcić smak ugotuj potrawę z dodatkiem ziela angielskiego i liści laurowych.

SAŁATKA JARZYNOWA

W tym przypadku zastąp majonez jogurtem naturalny, dzięki czemu na 100 g sałatki zaoszczędzisz 30 kcl. Całość dopraw również musztardą, dzięki czemu smak będzie lepszy! Musztarda dodatkowo posiada właściwości odchudzające.

KUTIA

Aby „odchudzić” kutię zmniejsz ilość dodawanych bakalii. Zamiast miodu możesz dodać syropy z agawy.

CIASTA

Jeśli kupujesz ciasta w cukierni wybierz te posypane cukrem pudrem niż polane lukrem lub masą czekoladową. Jeśli przygotowujesz ciasta w domu to masz możliwość kontrolować ich kaloryczność, np. przygotowując masę makową masz wpływ na to ile dodasz bakalii i miodu. Jeśli chodzi o sernik przygotuj go na bazie chudego twarogu i dodaj jogurt zamiast śmietany. Blachę zamiast wysmarować masłem wyłóż papierem do pieczenia.

KOMPOT

Do kompotu nie dodawaj cukru, Jeśli jednak kompot z suszu wyda Ci się za mdły wzbogać jego smak cynamonem, goździkami i plastrami cytryny.

Może Cię również zainteresować:

13 ZDROWYCH ZAMIENNIKÓW, KTÓRE SPRAWIĄ, ŻE TWOJA KUCHNIA BĘDZIE BARDZIEJ FIT.

SŁODYCZE! JAK SIĘ OPANOWAĆ I POSKROMIĆ CHĘĆ PODJADANIA! 7 SPOSÓBOW, ABY TEGO DOKONAĆ!

LISTA 10 PRODUKTÓW, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ PODCZAS DIETY!