CZY DANIA WIELKANOCNE MOGĄ BYĆ DIETETYCZNE? JASNE, ŻE TAK! POZNAJ KILKA FIT TRIKÓW!

Wielkanoc to czas pokus i kalorycznych przysmaków. Wypełniony po brzegi świąteczny stół sprawia, że oczy same by jadły! Czekają na nas sałatki, jajka w różnej postaci, żurek, mazurek i wiele innych pyszności, którym ciężko się oprzeć!  Czy istnieją zamienniki w naszej kuchni, które sprawią, że dania wielkanocne staną się fit? Przekonajmy się! 😊

Wiosna to najlepszy czas na regenerację naszego organizmu po zimie. To również czas kiedy warto zadbać o szczupłą sylwetkę przed zbliżającym się latem. Wiosna to również Wielkanoc czyli święto pokos! Uważam jednak, że wszystko da się pogodzić. Nie musimy sobie odmawiać wielkanocnych dań i nie musimy obawiać się o to, że nasze samopoczucie i wygląd się pogorszą. Tak naprawdę wystarczy kilka prostych sztuczek i zmian w wielkanocnym menu, które sprawią, iż nasze dania staną się bardziej fit!

DANIA WIELKANOCNE WZBOGACONE PRZYPRAWAMI I ZIOŁAMI

Dania wielkanocne można urozmaicić i wzbogacić za pomocą przeróżnych przypraw i ziół. Wiele z nich wspomoże pracę wątroby, oczyści organizm ze szkodliwych toksyn i przyśpieszy procesy trawienne.

W trawieniu tłustych wielkanocnych posiłków może pomóc między innymi rozmaryn i bazylia.

Na niestrawność czy zgagę warto zastosować lubczyk.

Na wzdęcia idealnie sprawdzi się jałowiec, majeranek i cynamon.

Procesy trawienne przyśpieszy również imbir, kolendra, oregano i gałka muszkatołowa.

Aby jak najdłużej zachować zdrowotne właściwości przypraw i ziół polecam je dodać do potraw dopiero pod sam koniec gotowania, ponieważ wiele z nich pod wpływem wysokiej temperatury traci swoje dobroczynne wpływy na organizm. Przed ich dodaniem można je rozetrzeć w dłonie, dzięki czemu smak i aromat szybciej się uwolnią.

JOGURT NATURALNY A WIELKANOCNE DANIA

Większość z nas nie wyobraża sobie Wielkanocy bez jajek w majonezie. Majonez często też dodajemy jako dodatek do sałatek czy mięsa zapominając o tym, że jedna łyżka majonezu to aż 166 kcl! Mnóstwo majonezów zawiera dodatkowo barwniki, konserwanty i stabilizatory!

Śmietana, którą dodajemy do zup czy sosów jest również źródłem dużej ilości tłuszczu. Jedna łyżka 18% śmietany zawiera 46 kcl.

Dobrym zamiennikiem zarówno dla majonezu jak i śmietany jest jogurt naturalny. Jedna łyżka jogurtu naturalnego zawiera jedynie 15 kcl! Dodatkowo jogurt naturalny przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Jest ceniony za względu na swoje wartości lecznicze jak i odżywcze. Jogurt naturalny wpływa pozytywnie między innymi na florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym i ułatwia trawienie Jeśli jednak nie możecie żyć bez majonezu możecie zastosować połączenie jogurtu i majonezu w proporcji pół na pół.

DIETETYCZNA SAŁATKA JARZYNOWA

Wielkanocna sałatka jarzynowa nie zawiera tylu wartości odżywczych, a to ze względu na to, że zawiera głównie ugotowane warzywa. Wiosna jest idealnym czasem, aby zastosować świeże warzywa! Dietetyczna sałatka powinna być lekka i kolorowa. Nie powinno w niej zabraknąć  pomidorów, rzodkiewek, rzeżuchy, koperku, szczypiorku itd. Świeża sałatka będzie pełna cennych witamin oraz składników mineralnych.

Warzywa można również zastosować do innych potrwa. Wystarczy je zmiksować, dodać do nich jogurt i udekorować tak przygotowanym sosem np. jajka.

DIETETYCZNE MIĘSO NA WIELKANOC

Na wielkanocnym stole znajdziemy również półmiski wypełnione wędlinami, Jeśli zależy Ci na tym, aby zachować szczupłą sylwetkę zrezygnuj z tłustych wędlin i mięs. Kotleta schabowego zastąp filetem z kurczaka. Zamiast szynki wieprzowej wybierz drobiową! Unikajcie również pasztetu, boczku czy baleronu. Mięso gotuj lub duś, zrezygnuj z pieczenia i smażenia 😊

Także w żurku obowiązkowo musi znaleźć się biała kiełbasa. Pamiętajcie o tym, aby jej nie gotować a jedynie parzyć. Niektóre białe kiełbasy zwłaszcza te w opakowaniach często zawierają ulepszacze. Aby wykluczyć konserwanty warto przed wyborem kiełbasy przeczytać jej etykietę.

DIETETYCZNE CIASTO WIELKANOCNE

Największą pokusą podczas Wielkanocy są oczywiście słodkości. Ciężko się powstrzymać przed zjedzeniem mazurka, babki czy sernika! Jednak każda z tych słodkości to bomba kaloryczna! Możemy na szczęście wypróbować kilka tricków, które odchudzą nasze ciasta.

Pierwszy sposób to zastosowanie stewii zamiast cukru. Jest to naturalny i zdrowy słodzik, który nadaje się do pieczenia jak i gotowania. Stewa jest słodsza od cukru i jest niemal bezkaloryczna. Jeśli zmielimy stewię, dodamy do niej trochę wody i soku z cytryny otrzymamy dietetyczny lukier do ciasta.

Może Cię zainteresować: Cukier czym go zastąpić? 8 zdrowych zamienników cukru

Zamiast mąki pszennej użyj mąki orkiszowej, która jest źródłem witamin i składników mineralnych. Możesz również skorzystać z mąki żytniej, jęczmiennej czy gryczanej. Mąka z fasoli sprawdzi się zarówno do ciast jak i zagęszczania sosów i zup. Zaletą mąki z fasoli jest to, że ma delikatny smak i posiada dużo wartości odżywczych np. błonnik, magnez, żelazo i białko.

W kuchni możesz również sięgnąć po olej kokosowy, który zastąpi masło i margarynę. Jest to jeden z najzdrowszych dostępnych olei. Możesz go użyć do gotowania, smażenia i pieczenia. Podkreśli smak potrwa, idealnie skomponuje się z sałatkami i mięsem. Olej kokosowy ułatwia wchłanianie minerałów i witamin, reguluje stężenie glukozy we krwi i podnosi poziom dobrego cholesterolu.

Te drobne zmiany w kuchni sprawią, że wielkanocny jadłospis stanie się bardziej fit. Ochronisz swój organizm przed niekorzystnym wpływem niektórych artykułów spożywczych, zaskoczyć rodzinę nowym spojrzeniem na wielkonocną kuchnię i sprawisz, że święta będą zdrowsze!

Może Cię zainteresować:

13 zdrowych zamienników, które sprawią, że Twoja kuchnia będzie bardziej fit!

Wielkanocny Mazurek w wersji fit