KALISTENIKA –  CO TO ZA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA?

Kalistenika to aktywność fizyczna, która polega na wykonaniu ćwiczeń oporowych przy wykorzystaniu własnej masy ciała. Mogą to być pompki, mostki czy też brzuszki. Kalistenike wykorzystuje się od lat w na lekcjach wychowania fizycznego w szkołach, na treningach w wojsku, czy podczas przygotowywania się do zawodów. Ćwiczenie pozwalają kształtować mięśnie, poprawić równowagę, zwinność czy koordynację. Dużym plusem jest to, że trening można wykonać bez problemu w domu i nie potrzeba do niego żadnych dodatkowych akcesoriów.

CO TO JEST KALISTENIKA?

Kalistenika pochodzi od greckich słów Kallos – piękno i sthenos – siła. Pojęcie kalistenika to aktywność fizyczna bazująca na ćwiczeniach z wykorzystywaniem własnej masy ciała. Ten rodzaj treningu siłowego nie wymaga żadnych dodatkowych sprzętów.

Historia kalisteniki sięga czasów starożytnej Grecji i Rzymu. Już w tamtych czasach żołnierze jak i gladiatorzy wykonywali ćwiczenia z wykorzystywaniem własnej masy ciała. Przez wieki była to jedna z podstawowych form aktywności przede wszystkim wśród mężczyzn. Kalistenika swój rozkwit przeżyła w XIX wieku, kiedy to pruski oficer Fridrich Ludwig Jahn opracował przydatne dla kalisteniki przyrządy takie jak drążki do podciągania czy poręcze równoległe. Dało to fundament do rozwoju gimnastyki sportowej.

XIX i XX wiek to czas kiedy popularność zdobywali atleci i siłacze, mężczyźni z mocno rozbudowaną tkanką mięśniową podróżowali po świecie i prezentowali swoją tężyznę fizyczną. W taki sposób zarabiali na życie. Po II wojnie światowej kalistenika zaczęła wygasać, a jej miejsce zajęła kulturystyka.

W ostatnich latach jednak powraca się do kalisteniki. Z tej formy ćwiczeń korzystają zazwyczaj osoby, które chcą zadbać o swoją sprawność i wyrzeźbić sylwetkę.

PRZYKŁAD ĆWICZEŃ KALISTENIKI

Ćwiczenia kalisteniki zna każdy! Na pewno wykonywaliście je w szkole podczas WF-u. Ćwiczenia wykonuje się w ramach treningów cardio, treningów ogólnorozwojowych, są również częścią rozgrzewki przed treningiem właściwym.

Ćwiczenia, które zaliczamy do kalisteniki to między innymi:

Pajacyki

Brzuszki

Skręty tułowia

Wznoszenia nóg w zwisie i na leżąco

Przysiady różnego typu

Pompki różnego typu

Mostki

Stanie na rękach

Większość powyższych ćwiczeń opiera się na tzw. izometrycznym napinaniu mięśni. Im więcej mięśni jest angażowanych podczas ćwiczenia tym większy jest przyrost siły. 

PLAN TRENINGOWY

Kalistenika dla początkujących nie jest skomplikowana, ważne jest jednak to, aby dobrać rodzaj jak i intensywność ćwiczeń do swoich możliwości. Jeśli będziecie się na początku za bardzo forsować możecie spowodować bolesne skurcze mięśni, zerwania włókien mięśniowych, naderwania czy inne kontuzję.

Opracowanie planu treningowego to podstawa, ale nie należy zapomnieć o innych istotnych kwestiach jak:

Zdrowa i zbilansowana dieta

Właściwe nawadnianie organizmu

Rozgrzewka przez treningiem i regeneracja po treningu

Przy układaniu planu treningowego możesz skorzystać z pomocy trenera personalnego, który dopasuje ćwiczenia do Twoich możliwości

EFEKTY TRENINÓW KALISTENIKI

Rezultaty oczywiście zależne są od intensywności i  stopnia zaawansowania treningów.

Do głównych efektów należą:

Poprawa wytrzymałości tlenowej

Poprawa sprawności ruchowej

Wyrzeźbienie sylwetki

Zwiększenie ruchomości stawów

Poprawa samopoczucia

Poprawa przemiany materii