PILATES – JAKIE NIESIE ZA SOBĄ KORZYŚCI? DLA KOGO JEST PRZEZNACZONY? METODY ĆWICZEŃ?

Pilates to trening uniwersalny, który wzmacnia mięśnie. Czerpie on wiele z innych aktywności fizycznych takich jak: joga, balet, tai-chi i gimnastyki. Głównym celem treningu jest rozciągniecie i wzmocnienie mięśni głębokich bez ich nadmiernego rozbudowania, obniżenie poziomu stresu, poprawę zdrowia, odciążenie kręgosłupa, czy uelastycznienie mięśni. Z poniższego artykuły dowiecie się jakie są korzyści płynące z ćwiczeń, na czym polega pilates, oraz dla kogo jest przeznaczony.

Pilates stworzył na początku XX wieku sportowiec Josef Humbertus Pilates, który po zakończeniu I wojny światowej opiekował się rannymi żołnierzami. Przy pomocy ułożonych przez siebie ćwiczeń zaczął ich rehabilitować. Ćwiczenia okazały się bardzo skuteczne, ponieważ znacząco przyśpieszyły żołnierzy do powrotu do zdrowia.

Wszelkie osoby, które praktykują pilates są bardzo zadowolone z ćwiczeń i wyrażają się o nich bardzo pochlebnie.

PILATES – KORZYŚCI

Poprawia postawę

Zwiększa elastyczność mięśni

Poprawia krążenie krwi

Zwalcza ból pleców

Zwiększa zakres ruchów w stawach

Wzmacnia mięśnie głębokie

Zwiększa moc i wytrzymałość mięśni

PILATES – NA CZYM POLEGA?

Pilates opiera się na 6 głównych zasadach, które są kluczem do sukcesu.

ODDECH

Zalecane jest powolne i głębokie oddychanie, które unosi klatkę piersiową. Powietrze wdychamy nosem, wydychamy ustami.

KONCENTRACJA

Ważne jest to, aby dokładnie wykonywać każde ćwiczenie i być świadomym każdego ruchu

WYŚRODKOWANIE

Uaktywnij mięśnie brzucha, stamtąd powinny rozpoczynać się wszelkie ruchy

KONTROLA

Ćwiczenia wykonuj ze świadomością własnego cała. Skup się nad prawidłowym oddechem.

PŁYNNOŚĆ

Ruchy wykonuj płynnie, co pozwoli na zachowanie równowagi i kontroli

DOKŁADONOŚĆ

Ćwiczenia wykonuj dokładnie, ważna jest jakość, a nie ilość.

PILATES –  METODY ĆWICZEŃ

POWER PILATES

Metoda polega na wykorzystaniu różnego rodzaju sprzętu podczas ćwiczeń, np. piłki, gumy, piankowych wałków lub gumy.

STOTT PILATES

Łagodna metoda ćwiczeń, którą każdy może praktykować. Ćwiczenia pozwalają zachować dobrą formę. Metoda łączy ze sobą ćwiczenia oddechowe, gimnastyczne i rozciągające.

JOGO PILATES

Metoda jest mieszanką pilatesu i jogi. Podczas ćwiczeń oddech jest powolny i kontrolowany, ćwiczenia zarówno wzmacniają formę i zapewniają elastyczność stawów i mięśni.

PILATES – DLA KOGO?

Pilates właściwie jest przeznaczony dla każdego. Ćwiczenia wykonywane mogą być przez osoby zdrowe, młode, silne, starsze, przewlekle chore czy nawet dzieci. Nie jest również ważna waga czy kondycja. Ćwiczenia są bezpieczne i nie są zbyt intensywne.

Pilates świetnie nadaje się jako ćwiczenie na kręgi szyjne. Wiele osób zmaga się z bólami właśnie tego odcinka. Ćwiczenia również stanowią elementy rehabilitacji dla osób, które są niepełnosprawne ruchowo, zmagają się z wadą postawy czy lordozą lędźwiową. Pilates zapobiega bólom kręgosłupa, który jest wynikiem siedzącego trybu życia. Ćwiczenia doskonale sprawdzą się jako forma rehabilitacji po kontuzjach i urazach.

Pilates bywa również pomocny dla osób, które zmagają się z problemami natury emocjonalnej. Ćwiczenia wyciszają, niwelują stres i relaksują. Aktywność wzmaga również produkcję hormonu szczęścia. Pilates jest również odpowiedni dla kobiet w ciąży.

Ćwiczenia należy dostosować do własnych potrzeb i sprawności. Dodatkowo trzeba uwzględnić obecne schorzenia!

W kolejnym artykule skupię się na przykładowych ćwiczeniach, które będziecie mogły bez problemu wykonać 😊

Może Cię również zainteresować:

11 RELAKSACYJNYCH ĆWICZEŃ DLA ZESTRESOWANYCH

11 RELAKSACYJNYCH ĆWICZEŃ DLA ZESTRESOWANYCH! ODPRĘŻ SIĘ I ZRELAKSUJ!

JOGA DLA POCZĄTKUJĄCYCH

JOGA DLA POCZĄTKUJĄCYCH? OD CZEGO ZACZĄĆ? KILKA CENNYCH WSKAZÓWEK!

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY A ODŻYWANIE, CO JEŚĆ, ABY WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY A ODŻYWANIE. CO JEŚĆ, ABY WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ?