PRZYCZYNY I SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z PODJADANIEM

Podczas stosowania zdrowej i zbilansowanej diety możemy napotkać wiele przeszkód, jedną z nich, na której chciałabym się dzisiaj skupić jest podjadanie pomiędzy posiłkami. Niestety problem dotyczy wielu osób, dlatego wiedzcie, że nie jesteście z tym sami 😊 Nie musicie się też martwić – nawyk podjadania można skutecznie wyeliminować. Ważne jest to, aby najpierw znaleźć przyczyny podjadania, dzięki temu będzie Wam łatwiej pokonać przeszkodę!

JAK ZNALEŹĆ PRZYCZYNĘ PODJADANIA?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, dlaczego podjadamy przez co trudno znaleźć właściwą przyczynę. Na początku możecie zacząć się obserwować, zastanówcie się kiedy podjadacie, o której godzinie, jak się wtedy czujecie, może jesteście z kimś wtedy? Pomyślcie o tym co robiliście zanim sięgnęliście po ponadprogramową przekąskę, oraz jak się czuliście jak ją zjedliście? Aby ułatwić siebie zadanie możecie robić notatki i zapisywać swoje spostrzeżenia. Po kilku dniach wyciągniecie odpowiednie wnioski 😊

JAKIE SĄ NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY PODJADANIA?

GŁÓD

Często podjada się jak się jest na zbyt restrykcyjnej diecie. Pamiętajcie o tym, aby Wasza dieta była dobrze skomponowana, tak aby dostarczała Wam odpowiedniej ilości kalorii i zapotrzebowania w składniki odżywcze, witaminy i minerały. Nigdy się nie głodź, to w niczym Ci nie pomoże, ponieważ możesz spodziewać się po zakończeniu diety efektu jojo. Jeśli Wasze posiłki będą wartościowe i będą częstsze nie będziecie podjadać!

PRAGNIENIE

Jeśli Wasza dieta jest właściwie zbilansowana, ale nadal macie ochotę coś przekąsić, może po prostu pijecie zbyt mało wody. Uczucie pragnienia i głodu są bardzo do siebie podobne i łatwo je pomylić. Zanim złapiesz za przekąskę wypij szklankę wody 😊 Warto dodatkowo obliczcie swoje zapotrzebowanie na wodę, sprawdźcie ile szklanek wody powinniście wypijać w ciągu dnia.

ZMĘCZENIE

Mimo pełnego żołądka nadal macie ochotę podjadać? To może być zmęczenie! Kiedy organizm jest zmęczony mózg nakazuje szukać szybkiego źródła energii. W tym momencie organizm domaga się słodyczy, więcej słodyczy!

SPOSÓB NA RELAKS

Doskonale zdajemy sobie sprawę, iż słodycze kojarzą się z przyjemnością. Nasz mózg uwielbia słodycze i cukier, ponieważ czujemy się po nim dobrze. Im więcej słodkości tym więcej serotoniny. W tym przypadku zastanówcie się co Wam sprawia przyjemność, zróbcie listę czynności, które Was cieszą i jeśli poczujecie ochotę na coś słodkiego zajmijcie się tą czynnością.

NIEPOKÓJ

Przyczyna podjadania wynikająca ze stresu, napięcia czy niepokoju jest bardzo trudna do pokonania. Jednak możecie spróbować spisać na kartce swoje uczucia i spróbować znaleźć uzasadnienie swoich myśli. Być może to pomoże Wam zapanować nad podjadaniem.

Przyczyn podjadania może być oczywiście więcej, jednak ważne jest to, aby ją znaleźć, a potem wprowadzić skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci ją wyeliminować.

SKUTKI PODJADANIA

Głównymi skutkami podjadania jest oczywiście przyrost masy ciała, oraz nadwyżka energii. Przyrost masy ciała następuje wtedy kiedy pomiędzy posiłkami podjadamy słodycze czy też inne wysoko kaloryczne przekąski. Nadmiar przyjmowanej energii następuje wtedy kiedy trzymamy się diety, a przekąski są zdrowe, ponieważ składają się głównie z owoców, warzyw, nasion, soków czy sałatek. Taki typ podjadania dotyczy osób, które maja świadomość żywieniową i wiedzą, co jeść, aby nie przytyć i przy tym dobrze się czuć.

Osoby, które nie kontrolują swojego podjadania często zmagają się z nadwagą, ponieważ dieta mija się z celem i zamiast utraty wagi pojawia się efekt jojo.

Podjadanie to nie tylko dodatkowe kilogramy, ale również obciążenie układu pokarmowego. Tłuste, ciężkostrawne, pikantne i słodkie przekąski są przyczyną odbijania, zgagi, a nawet choroby refluksowej i wrzodowej żołądka.

JAK NIE PODJADAĆ

Zjedz pożywne śniadanie i pamiętaj o tym, aby kolacja była mniej kaloryczna.

Popracuj nad motywacją i pomyśl o korzyściach płynących z niepodjadania

Ustal sobie plan ile posiłków i w których godzinach jesz, dopasuj ich kaloryczność

Pij dużo wody

Określ ostatnią godzinę posiłku na nie późniejszą niż 19 czy 20

Znajdź przyczynę podjadania

Unikaj sytuacji, które Cię stresują

Uprawiaj aktywność fizyczną, która poprawi kondycje oraz nastrój

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ:

7 ZDROWYCH PRZEKĄSEK NA SŁODKO

POMYSŁY NA SZYBKIE I ZDROWE ŚNIADANIE DLA ZAPRACOWANYCH

13 ZDROWYCH ZAMIENNIKÓW, KTÓRE SPRAWIĄ, ŻE TWOJA KUCHNIA BĘDZIE BARDZIEJ FIT